GLOBAL OPVARMNING er en fagbog for børn fra 7 år. Bogen oplyser om, hvordan jorden blev dannet for 4,6 milliarder år siden, og hvordan temperaturen har ændret sig løbende ved at skifte mellem varme og kolde tilstande. Bogen påpeger, at det i dag dog er første gang, at det er mennesket selv, som er ansvarlig for jordens skiftende temperaturer. Dette skyldes blandt andet brug af de mange brændstoffer, der frigiver CO2 i atmosfæren.

Bogen oplyser også om, hvordan planter og havet forsøger at holde CO2-niveauet i jordens atmosfære på et stabilt niveau, mens menneskets afbrænding af brændstoffer udsender så kraftige mængder kulstoffer, at det naturlige kredsløb er kommet ude af balance.

GLOBAL OPVARMNING giver et statistisk billede af det tidspunkt, hvor CO2-niveauet for alvor begyndte at vokse, på grund af storbyernes livsstil, der krævede store mængder energi med høje omkostninger for miljøet. Derudover gives også en fin beskrivelse af den globale opvarmnings konsekvenser, samt løsningsforslag til problemstillingen. Bogen viser, hvordan både en kollektiv og individuel indsats kan være med til at spare på energien ved, at alle er bevidste om at skåne miljøet. Netop individet har dog i dag en afgørende rolle, fordi verdensbefolkningen er steget dramatisk siden 1850.

GLOBAL OPVARMNING er en god bog med mange flotte billeder og beskrivelser på et nemt og forståeligt sprog for børn. Den beskriver problematikken på en meget børnevenlig og lærerig måde, og giver bogen en fantastisk beskrivelse af forskellige naturmaterialer til brændstoffer såsom tørv, brunkul, stenkul, antracit, olie og gas.

Bogen kan bruges både som oplæsning til små børn og som en videnskabelig bog for børn generelt. Desuden kan den indgå som undervisningsmaterielle i de små klasser. Den kan varmt anbefales til at øge børnenes forståelse af den globale opvarmning.
Glenn Murphy
64
Pouran A. Rastehkenari