April 2005

Bøgerne om aben Kalle henvender sig til børn i alderen 1½ - 4 år. Illustrationerne er tegnet i varme farver, og figurerne er skægge. Giraffen og aben har tøj på og deres bevægelser er strittende, larmende, masende og udtryksfulde i ansigtsmimikken. Det gør det nemt for små børn at se, hvilken stemning aben/ giraffen er i. Man må absolut sige, at de er personificeret.

Bøgernes temaer i tekst og billeder lægger op til snak om venskaber, at kunne dele, forskellighed og løsningsmodeller. Men mest af alt om fantasi, naturen og leg. Der ligger masser af spørgsmål som eksempelvis; kan en snegl læse? Hvad spiser frøer? Hvem er i reden oppe i træet? Hvilke dyr har ben, og hvilke har ikke ben? Har du en cykel? Må din ven prøve din cykel ?

På tekstsiderne er der små tegninger, som har sjove små detaljer. F.eks. er der tegnet en mariehøne, som maler et sneglehus rødt med sorte prikker. Sneglen er kravlet op på en skildpadde. Sådan en lille detalje kan lede talen mellem barn og voksen hen på, hvilke dyr er hurtigst? Eller hvad betyder det, når man synger ” ..blev evigglad til madam snegl”?

Tre søde og dejlige bøger med rig mulighed for samtale om naturen i de mange små detaljer.
Det gode ved disse tre små bøger er, at de er nemme at forstå for små børn, som ikke endnu er klar til de mere uddybende kategoriseringer af naturen.

Kalles nye cykel :
Kalle er en glad lille abe, der har fået ny cykel, og den skal prøves og vises frem. Kalles ven, Giraffen, vil også gerne prøve. Den viser sig dog langt mere øvet end Kalle, og derved er de to venners venskab ikke helt fint.
Men da de til sidst begge kan sidde på cyklen, er venskabet helt i top og smilene fremme igen.
Den lille tegning under teksten viser børnesangen Mariehønen Evigglad, som de fleste børn vil genkende. Her er det oplagt at holde en pause i fortællingen og synge sangen.

Super Kalle:
Kalle bliver til Super Kalle iført sin nye fødselsdagsgave: maske, handsker, støvler og en rød kappe. Så er fantasien i fuld gang. Kalle viser sin ven Giraf hvor flot en superhelt, han er. Giraf, der er ved, at læse en bog om flyvemaskiner, vil vide, om Kalle kan flyve. Så går den vilde jagt, når Kalle øver sig i at redde nødstedte dyr. Men da dyrene ikke vil reddes, daler humøret hos Kalle, lige indtil han får en ufrivillig flyvetur, som ender godt.

Kalle og Giraf bygger en bil:
Bogen handler om de to venner, der i fællesskab bygger en bil. Da bilen er færdig, kommer venskabet på en prøve. For en giraf kan trække en lille abe men ikke omvendt. Kalle forsøger at trække giraffen i kassebilen, hvilket minder om børnesangen Rapanden Rasmus. Igen føles det som om, man skal give sig tid til at synge sammen med barnet og tale om teksten i både sangen og bogen.
Men Kalle kan ikke flyve og finder på at lave bilen om til en båd, hvor de begge kan komme i bevægelse.
Jørgen Stamp
28