Per Prik lærer at regne
Per Prik skal lære at læse
Per Prik forvandler sig til en nål

Katrine Mare Guldager har skrevet en lille serie af letlæselig litteratur til de yngste skolebørn, der handler om drengen Per Prik. Udover at have et hidsigt temperament har Per Prik evnen til at kunne forvandle sig til forskellige ting. Når han er sur, forvandler han sig til en nål. Når han skal lære at læse, forvandler han sig til en prik. Og når han skal lære at regne, forvandler han sig til en plet.

Bøgerne er gode værktøjer til at øve sprogforståelsen og lære at læse. Der er mange korte og let genkendelige ord, så de yngste bliver holdt i hånden gennem de korte fortællinger. Illustrationerne er flotte og virkningsfulde. På trods af de simple streger og klare farver formår illustrationerne at bidrage til at give en helhedsforståelse af historien.

Mens der ikke er en finger at sætte på det sproglige, så har Guldager valgt at lægge en ret traditionel og fortærsket fortællevinkel på to af historierne. I de bøger, hvor Per Prik henholdsvis skal lære at regne og skrive, bliver han stillet over for den kloge og dygtige pige Liva. Hun kan både regne, læse og skrive, og Per Prik bliver fremstillet som en halvdum dreng, der rent fagligt er tabt bag en vogn. Pointen i bogen, hvor Per Prik skal lære at læse, er, at det er sejt at kunne læse. Der er her forsøgt at bruge et sprog, der appellerer til drenge – man kunne ligeså vel have fokuseret på, at det var smart at kunne læse (i betydningen nyttefuldt, som ikke umiddelbart appellerer mere til det ene køn end det andet).

Den stereotype fremstilling af ”den dumme, hidsige dreng” og ”den kloge, stille pige” fremstår som en slags anakronisme i 2009, hvor man forventer, at læselet-bøger fremstiller børnelivet, som det er, og ikke hænger fast i gammeldags kønsrolle-forestillinger, som er fuldstændig ligegyldige i forhold til pointen. Med andre ord ville det have vundet meget, hvis historien tog udgangspunkt i to drenge, hvor den ene var dygtig og den anden knap så dygtig – det koster lidt i vurderingen, der lander på fire stjerner.
Alinea
Katrine Marie Guldager (illustrationer af Dorte Karrebæk)
15