ROBERTAS BAMSE er for så vidt ikke en ny udgivelse. De fire historier om mobning er alle udgivet for et år siden som Pixi-bøger under titlerne (1) ROBERTAS BAMSE, (2) ADAM OG DE STORE BØRN, (3) MUSEPIGEN MISSE og (4) NULLERS FØDSELSDAGSFEST. Illustrationerne fortjener, at de nu foreligger i en udgave, hvor man bedre kan se detaljerne. Det er som at sidde med en helt ny fortælling. Det betyder virkeligt noget, at der investeres lidt i ordentlige højtlæsningsbøger.

Såvel tekst som billeder er uændret i forhold til Pixi-bøgerne. De enkelte historier skal ikke gentages her, vi henviser i stedet til anmeldelserne fra august 2007. I denne udgave er hver af de fire historier tilføjet en side, hvor forfatteren fortæller lidt om baggrunden for deres historie og et par sider med ideer til, hvordan man kan tale med børn om de fire temaer for historierne: omsorg, respekt, mod og tolerance. Fire strategier til at begrænse mobning. Bagerst er trykt teksten til Gør Noget!, af bl.a. MGP-deltagere.

Når fire forfattere og fire illustratorer bidrager til den samme bog, kan det være svært at fastholde en rød tråd, en redaktionel linie om man vil. Det er også tilfældet med ROBERTAS BAMSE. Tegningerne er ikke påfaldende forskellige, dog falder Dina Gellerts illustration af Musepigen Misse mest ved siden af. Værre er det, at hovedpersonen Bamse-ven både er en "han", en "hun" og en "den", alt efter forfatter. Bamse-ven er skiftevis børns plysbamse, levende beboer i skoven og indbygger i et funny animal-univers. Det forvirrer og trækker helhedsvurderingen ned.

Når jeg vil anbefale ROBERTAS BAMSE til alle skyldes det, at fortællingerne om et alvorligt emne er holdt i barnehøjde – endda med hjælp til de voksne, som har brug for det. De fire forfattere har indlæst deres historier på den medfølgende cd, og det gør de godt. Femte track på cden er sangen Gør Noget!, som passer helt naturligt sammen med bogen.

Med dette in mente kan jeg nemt se gennem fingrene med de små skønhedsfejl.
Bubber, Ellen Hillingsø, Ole Kibsgaard og Kaya Brüel
92