Godmorgenhistorier af 11 danske stand-up komikere

Ole har det ikke særligt sjovt som en af de 234.134 Ole Lukkeøjer, der findes. Faktisk så dårligt, at han må fortælle fru Lukkeøje, at han ikke har lukket et øje hele natten. En prinsesse har det ikke særligt sjovt, hun har 50 skræddere, som desværre holder fri til fastelavn. "Man har kun to muligheder: at klæde sig ud som dronning eller at tage et hvidt lagen over hovedet og lege spøgelse." Otto har det ikke særligt sjovt, fordi han bliver drillet med at hedde det samme som et næsehorn. Han vil gerne være mere modig og får hjælp af Pippi og Emil fra Lønneberg.

Det er gode eksempler på, når det lykkes at skrive stand-up komik ind i en børnebog. Povl Carstensen, Sanne Søndergaard og Mette Frobenius er da også de tre, det er lykkedes bedst for. Desværre er det mere undtagelsen end reglen, og langt fra alle 11 stand-up komikere er sluppet lige heldigt fra forsøget. En del af historiernes syrede fortællinger ville måske nok gøre sig godt på en scene med en fabulerende fortæller, men transformationen til oplæsningsbog har de altså ikke overlevet.

Der er mange store overdrivelser, som vil tiltale børn og barnlige sjæle. Andre pointer er meget mere knudrede og kræver måske endda en voksen indsigt for at kunne følge med. Som højtlæser skal man nok sætte sig grundigt ind i historierne på forhånd for at kunne føre dem tilbage til deres rette element – scenen med den enlige performer. Endnu bedre er det at lære dem så godt, at man selv kan fortælle dem uden at holde sig til bogen. Og så glemme alt om de historier, man ikke kan bruge.

Når det er sagt, er der altså også rene perler imellem. Hvis man luger godt ud i siderne, ender man med en noget mindre bog, som er velegnet til de ældste børnehavebørn og derover. Det skulle nok være gjort, inden bogen gik i trykken.

Phabel
Diverse
162