LOUISE TIDMAND

Trivsel, livsduelighed og mental sundhed

Send en uforpligtende forespørgsel

Vi svarer inden for 24 timer
Louise Tidmand er en trænet foredrags- og kursusholder indenfor forskningsbaseret trivsel. Med 15 års erfaring som lærer på alle klassetrin kombineret med en forskerbaggrund indenfor emnet forstår hun at omsætte teori til praksis og konkrete øvelser i den understøttende undervisning.

Louise er Styrkeakademiets pædagogiske leder. Louise er uddannet lærer, og med mere end 15 års undervisningserfaring kombineret med en Kandidatgrad i Pædagogisk Psykologi og sit Ph.D.-studie i positiv psykologi og livsduelighed er hun din garanti for en praksisnær tilgang til det pædagogiske arbejde.

I januar 2012 udgav Louise bogen Min glade Bog - 25 øvelser, der giver gladere børn og forældre, og i februar 2013 udgav hun undervisningsmaterialet Min glade bog i skolen - Få glæden ind i klasseværelset på 25 dage, i februar 2014 Min Styrkebog - få styrkerne i spil i klasseværelset og Styrkespillet sammen med Cand.pæd.ant. Ivan Jakobsen. Alle ovennævnte materialer bliver anbefalet af hhv. Sundhedsstyrelsen, Socialstyrelsen og Psykiatrifonden. Louise Tidmand er tilknyttet Louise Klinges arbejde med Relationskompetence Vejleder Uddannelsen. 

Louise er en erfaren foredragsholder om emnet positiv psykologi, trivsel, mental sundhed og det styrkebasserede perspektiv, og hun laver også efteruddannelsesforløb for lærere og pædagoger. Louise forelæser desuden på landets universiteter og underviser på bl.a. kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi og på Masteruddannelsen i Positiv Psykologi ved Aarhus Universitet. Louises forskning har vakt opmærksomhed på diverse internationale konferencer, hvor Louise præsenterer sit arbejde med at omsætte forskningsbaseret viden til konkret pædagogisk praksis.

I dag er Louise tilknyttet Københavns Professionshøjskole som Adjunkt og underviser på Pædagogddannelsen.

Foredrag

Send forespørgsel

Få styrkerne i spil i den pædagogiske praksis

En introduktion og handleplan for at arbejde med VIA-styrker som skolens DNA

Vi tilbyder et kompetenceforløb, der tager udgangspunkt i styrker; lærernes styrker, børnenes styrker og de unges styrker. Men hvad er styrker? Styrker er noget, der styrker os. Så enkelt kan det siges. Når vi bruger vores styrker, kan vi mærke, at vi får energi, og at vi har det godt som en fisk i vandet, kan man fristes til at sige. Styrker er personlige ressourcer, som vi alle besidder, og når vi får kendskab til vores styrker, giver det os et indblik i de unikke kendetegn, der udgør os, når vi har det allerbedst. Vi bliver den bedste udgave af os selv!

Styrkerne og dialogen omkring disse giver os mulighed for at udvikle mere selvværd og selvtillid, så vi føler os stærkere og mere kraftfulde indeni. Dette kan udvikle vores robusthed til at klare de udfordringer, vi møder. For i styrkerne ligger der gemt et udviklings- og vækstpotentiale. Det betyder, at hvis vi finder, italesætter og udvikler vores styrker, kan vi bl.a. forvente en større følelse af autencitet, samt mere energi og engagement i de ting, vi laver. Styrkearbejdet skaber derfor en optimal basis for elevinddragelse og arbejdet med entreprenørskab i undervisningen.

Vi ønsker med dette kompetenceforløb at sætte fokus på børn og unges styrker og potentialer og at bidrage til de pædagogiske institutioners identitetsudviklende opgave.

Send forespørgsel

Livsduelighed og dannelse

Erfaringer og best practice for at ruste pædagogisk personale til arbejdet med elevernes livsduelighed

6 timer kursusdag for pædagogisk personale fra hele skolen. Dagen tagerudgangspunkt i SFI-notatets definition af begrebet LIVSDUELIGHED og kommer ind på følgende:

  • Hvad er Livsduelighed?
  • Hvordan kan vi arbejde konkret med udvikling af Livsduelighed i den pædagogiske praksis - i et ressourceperspektiv?
  • - Herunder de tre aspekter: Personlige egenskaber, Sociale kompetencer og Kognitive kompetencer.
  • - Herunder introduktion til og arbejdet med konkrete materialer og tilgange.

Dagen vil byde på oplæg fra Louise og en workshopdel, hvor den teoretiske viden omsættes til pædagogisk praksis. Alle kursister får en kursusmappe med materialer, der understøtter dagens indhold og giver inspiratione til det videre arbejde.

Send forespørgsel

Relationskompetence – Hvad, hvorfor og hvordan

Dagen sætter fokus på relationskompetence og relationskompetente handlinger. Vi er alle relationskompetente i større eller mindre grad især når vi møder de unge i vores arbejde. Men hvad er det helt konkret, der gør det? Og hvilke tilgange og parametre kan vi anvende og skrue på og arbejde med i ønsket om at udvikle vores relationskompetence. Louise Tidmand er tidligere folkeskolelærer gennem 15 år og har arbejdet i både normalklasser, specialklasser og som to-sprogskoordinator. Siden har hun uddannet sig til Cand.pæd.psyk. og er i gang med en Ph.d. i Livsduelighed på Århus Universitet. Louise arbejder tæt sammen med Louise Klinge m.fl. og sammen har de udviklet en relationskompetence-vejleder-uddannelse.

Send forespørgsel

KURSUS: TIL KAMP MOD KEDSOMHED

På alle danske skoler og ungdomsuddannelser sidder der elever, der keder sig så meget og så ofte, at det er en konkret trussel mod deres trivsel og læring! Først for nylig er vi blevet klar over dette kedsomhedsfænomen, der ofte udtrykkes gennem uhensigtsmæssig adfærd. Det drejer sig om hver 3.-4. elev i hver klasse! Det gode er, at vi NU, med forskning i ryggen, kan gøre noget ved kedsomheden og helt konkret motivere og engagere vores elever og samtidig øge deres læring

Det handler IKKE OM AT LÆRERNE NU SKAL VÆRE STAND-UP KOMIKERE!

Book et foredrag eller en workshop og lær, hvordan i på jeres skole kan gå til Kamp mod Kedsomhed og samtidig øge motivation, engagement og trivsel for alle elever.

Gå ikke glip af muligheden for at få engagerede og motiverede elever.

Se introvideoen om Til Kamp mod Kedsomhed på www.styrkeakademiet.dk

Louise Tidmand er medforfatter til bogen Til Kamp mod Kedsomhed. 

 

Send forespørgsel

TRIVSEL OG DANNELSE PÅ GUL STUE

Dannelsesopgaven og sikring af det enkelte barns trivsel og udvikling er en del af en travl hverdag i enhver institution i dag. Den daglige kontakt med forældre og samspillet mellem kollegaer om de fælles opgaver kræver, at vi professionelle har et sprog, hvori vi kan italesætte vores børn. Lad dette sprog være inspireret af et styrkeperspektiv på det enkelte barn, og lad hverdagen byde på en praksis, der sikrer, at det enkelte barn lærer sig strategier til egen trivsel og til at vokse op og se sig selv i et styrkeperspektiv.

Dagens kursus giver værktøjerne til, hvordan vi konkret kan løse trivsels- og dannelsesopgaven i et styrkeperspektiv med udgangspunkt i den viden, vi har fra forskning i bla. trivselsfremmende faktorer og arbejdet med de personlige karakterstyrker. Alle vil efter kurset have indblik i, hvad styrker og trivselsfremmende faktorer er, og ikke mindst have værktøjer til at bruge denne viden i hverdagen sammen med børn, forældre og kollegaer.

Alle kurser skræddersyes til den enkelte institutions øvrige tiltag og arbejde.

Send forespørgsel

FORÆLDREAFTEN - KEND DIT BARNS STYRKER

Oplæg til forældreaften, hvor Louise Tidmand fortæller om styrkerne og de trivselsfremmende faktorer, som institutionen allerede arbejder med eller ønsker at arbejde med. Ved en forældreaften som denne sikrer vi, at forældrene bliver medspillere i den opgave, som institutionerne varetager omkring trivsel og dannelse. Aftenen giver forældrene indblik i den forskning, der ligger bag, og ikke mindst giver aftenen forældrene konkrete værktøjer til i hjemmet at støtte op om arbejdet i  institutionen. På den måde etablerer vi en fælles referenceramme for trivselsarbejdet mellem pædagoger, forældre og børn.

Alle kurser skræddersyes til den enkelte institutions øvrige arbejde og tiltag. 

-->