Profiler

Find den rette foredragsholder til dit næste arrangement. Pædagogen.dk tilbyder en lang række dygtige og engagerede oplægsholdere med stor ekspertise indenfor det pædagogiske felt.
Find en foredragsholder

Anmeldelser

Lad dig inspirere af vores store samling af anmeldelser af både fag- og skønlitteratur. Vi lægger løbende nye anmeldelser af spændende pædagogisk materiale på siden, så følg med her.
Læs anmeldelser

Artikler

Pædagogen.dk tilbyder en stor samling af inspirerende artikler med pædagogisk indhold. Du finder desuden inspiration i form af presseklip og beskrivelser af pædagogiske opgaver og aktiviteter.
Læs artiklerne

Velkommen til pædagogen.dk

Pædagogen.dk en en vidensportal for pædagoger, pædagogstuderende og lignende fagpersonale indenfor det pædagogiske felt. Pædagogen.dk samarbejder med en lang række dygtige og anerkendte foredragsholdere og kursusledere indenfor de pædagogiske emner. Vores fokus er på formidling af kontakten mellem vores oplægsholdere og dig, der ønsker lærerige, underholdende og tankevækkende foredrag til dit næste arrangement.

FIND FOREDRAGSHOLDER

Pædagogen.dk tilbyder en lang række informationer om oplægsholdernes ekspertise og erfaringer, så du har mulighed for at finde netop de kompetencer og de specifikke emner, du leder efter. Fælles for oplægsholderne på Pædagogen.dk er, at de alle har viden og erfaring at tilbyde indenfor det pædagogiske område.

Alle profiler

TRINE ANDREASEN
Pædagog og cand. pæd. i pædagogisk psykologi
TOMMY LYNNERUP
Forældrecoach og foredragsholder
CHRISTINA ABILDGAARD
Familievejleder og Marte Meo supervisor
JØRGEN LYHNE
Neuropsykolog, lektor og ekspert i trivsel og gode læringsmiljøer
KAREN NØRBY
Ernæringsterapeut, forfatter og foredragsholder
TERESA CLAUSEN
Cand.pæd., familieterapeut og forfatter
FREIA DAM
Journalist, debattør og foredragsholder
ANETTE SCHARLING
Cand.mag i sprogpsykologi, oplevelsesorienteret psykoterapeut, coaching af pædagoger.
LONNI PIILGAARD
Foredragsholder om omsorgssvigt og udsatte børn og unge
FRANK CLIFFORTH
Foredragsholder og musiker
KAREN T
Kunstner
LARS STILLING NETTEBERG
Socionom med speciale inden for forebyggelse og afhjælpning af mobning

Seneste blogindlæg

4. december 2017
Det er ikke altid en dans på roser at være omkring børn i udvikling -
særligt teenageperioden er en af de udfordrende perioder!
Men det er absolut heller ikke let at være teenager - der skal bygges til og laves om, ryddes op, luftes ud, males, specialiseres, et kæmpe og anstrengende arbejde. OG NEJ, det er ikke teenageværelset jeg taler om - det er teenagerens hjerne (pruning - tilpasning, hedder det i fagsproget).

Hjernen har i den grad sin egen dagsorden, når det kommer til udvikling.

Der er gode forklaringer på meget af den adfærd vi ser fra vores teenager, så pas på med at tolke det som personlige adfærdstræk. Der sker store ændringer i teenagerens hjerne,men bare rolig - alt bliver godt igen.

Teenageren er påvirket af både hormoner og de store ændringer fysisk og psykisk. Det er nu der er behov for din tålmodighed, overbærenhed og evnen til at hjælpe med rammer og fornuft.

Mens børn er nyfødte og små, er der en del litteratur, der fortæller en masse om de første års udvikling, og hvad vi kan vente. Derudover får vi besøg af sundhedsplejersken, der i den grad klæder os på.
Med teenageren er vi lidt mere på egen hånd og de store forandringer, der vælter ind over teenageren og omgivelserne. Det er ikke småting. Og vi har det med at overvurdere evner.

Blommerne på mit blommetræ.

Jeg kan konstatere at blommer modner og bliver færdige i forskelligt tempo -  det hjælper ikke at sætte pres på. Der er ikke noget galt med de der modner sidst - de har bare en anden vej for at komme i mål. 
Gøder jeg tilpas, har det en positiv effekt - gøder jeg for meget, har det en negativ effekt på både træ, blommer og endnu værre smag når de skal spises i august.
Så afmålt tålmodighed.

Fra omkring 7. klasse går den store modning af pandelapperne i gang. Dvs. at de frontale dele af hjernen bliver en mere aktiv del af barnets/teenagerens liv. Det sker samtidig med store hormonelle forandringer, og det er ikke kun bumser og højden der ændrer sig.
Vi har endvidere en del børn, hvor modningen af pandelapperne går i gang noget senere senmoden.
Man kunne sige at børnene går fra at være følelsesmæssigt styret, til at være mere rationelt/fornuftsstyret. Men overgangen sker ikke fra den ene dag til den anden.

Ann E. Jørgensen beskriver, at det kan virke som om de/teenageren til tider fungerer på et lavere klassetrin. Altså en slags midlertidig lockout, pga. "indre" travlhed.
Udover at børnene selvfølgelig er mere trætte, sultne, vrøvlende, ugidelige og svære at færdes omkring, begynder pandelappernes indtræden langsomt at kunne fornemmes. Resultatet er mere fornuft, empati og modne beslutninger. Den indre modning bliver tydeligere med tiden.

Som omgivelser handler det om at have de rigtige forventninger og tålmodighed - hjernen er først færdigmodnet (færdig) omkring 25 års alderen. En del af vores frustrationer handler om vores for høje forventninger til en umoden hjerne - der i den grad er på overarbejde, for at blive klar og specialisere sig til de næste 50 år.

En anbefaling herfra: Brug lidt tid på at blive klogere på den udvikling, en helt almindelig (hjerne) teenager skal igennem, det giver forståelse.

Mennesker opfører sig ordentlig hvis de kan (Bo Hejlskov Elvên og Ross Greene), er i min verden et fantastisk og kvalificeret syn på mennesker. 
Når vi har udfordrende mennesker overfor os, har de uden tvivl deres gode grunde og intentioner vi skal bare være bedre til at forstå, frem for at dømme!
De har bare deres at slås med.

Viden om hjerne, konflikter og trivsel giver mange fordele for dig - og dit barn.
 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev