Her præsenteres syv situationer som udgangspunkt for diskussion.

Indledning

Her præsenteres syv situationer som udgangspunkt for diskussion. Disse kan være udgangspunkt for et personalemøde. Del personalet i grupper og lad dem diskutere sig igennem forskellige løsningsforslag. Alle fremlægger til sidst. Case’ene sætter fokus på potentielle konfliktsituationer og stiller krav til samarbejde, evnen til at tage ansvar samt at se sagen fra flere sider.
Held & lykke!

Case 1

På grund af sygdom i huset og planlagt overtid i forbindelse med omorganisering i børnehaven har flere af de ansatte oparbejdet ret til afspadsering. En af dine ansatte kommer og fortæller, at hun skal afspadsere næste fredag, da hun skal på rejse med familien. Billetten er bestilt og betalt.

Når du tjekker kalenderen, ser du, at det passer ekstremt dårligt, at hun bliver væk den dag. En af stuerne skal på en længe, planlagt tur og har lånt personale fra en anden stue, for at det kan lade sig gøre. Personalet fra en af de andre stuer skal deltage i et vigtigt møde med de sociale myndigheder, og en af dine medarbejdere har tid til kontrol på hospitalet efter en alvorlig sygdom.

Hvad gør du?

Case 2

I garderoben hører du, at en fra personalet mere eller mindre presser en af ungerne til at tage mere tøj på, end barnet selv mener, er nødvendigt. Bagefter hører du en anden sige til barnet, at det er i orden, at hun går ud uden den trøje, som diskussionen drejede sig om. Lidt efter hører du, at barnet bliver sendt ind igen for at tage trøjen på af den pædagog, som først var sammen med barnet i garderoben.

Hvad gør du?

Case 3

I garderoben møder du moren til et barn, som netop er flyttet over på din stue. Moren smiler stort og giver højlydt udtryk for, at hun er meget tilfreds med overflytningen, da hun ikke var enig i den form for pædagogik, de havde på den anden stue. Hun mener, at de havde alt for lidt orden og for få regler. I dit stille sind er du ikke uenig, og der er også en diskussion i gang stuerne imellem om det med fælles regler.

Hvad gør du?

Case 4

Tre af ungerne leger rigtig godt i dukkekrogen. Du ser, at Per nærmer sig for at spørge, om han må være med. Det er første gang, Per spørger om at være med, og det har I længe arbejdet på at få ham til. De tre i dukkekrogen afviser Per, og han sparker til bordet, de har dækket.

Hvad gør du?

Case 5

I har planlagt en tur i skoven med den ene stue. Du møder sent den dag og planen er, at I skal køre med det samme for at nå en bus. Når du kommer, opdager du, at den ene pædagog er blevet syg, mens den anden har aflyst turen og dermed ikke forberedt, hvad der var aftalt.

Hvad gør du?

Case 6

På et personalemøde tager en af de ansatte problemet op omkring et forældrepar, som ofte afleverer deres barn sent. Forældrene insisterer på, at de vil kunne hygge sig længe om morgenen, når de har mulighed for det, mens personalet mener, at det ødelægger de planer, de har lagt. De ønsker at få en fælles regel i børnehaven om, at børnene skal være der før 9.30.

Hvad gør du?

Case 7

I har et støttekrævende i børnegruppen. Barnet har indvilget i støtte, men nu har støttepædagogen været meget syg. I ved, at det kommer til at fortsætte en periode fremover. Flere af personalet i børnehaven oplever barnet som meget vanskelig og krævende. De synes ikke, barnet får det tilbud, det bør, når støttepædagogen er væk, og at det hele går ud over resten af børnegruppen. De mener derfor, at barnet bør blive hjemme, når støttepædagogen er syg.

Hvad gør du?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev