Metode til at arbejde sig frem til et værdigrundlag
Organisationsudvikling
Værdigrundlaget - vores valg af personlighed
At definere et værdigrundlag handler mest om at vælge fra. Udfordringen er ikke at vælge værdier, vi kan leve med, men at vælge værdier vi ikke kan leve uden. Men som med visioner, kan det hurtigt blive en langvarig diskussion om, hvad en ”værdi” er for noget.
Dette er en definition, som er til at forstå:
"Værdier er at sammenligne med personlighedstræk – de få, stærke begreber som skal kendetegne vores institution, organisation eller forening i et og alt".
Der er tre grunde til at vi har værdier:
- De skal drive os frem mod visionen
- De skal gøre os tydelige
- De skal hjælpe os til at tage beslutninger i hverdagen
Et værdigrundlag skal ikke bare være noget, vi pynter os med, når vi skal tage os virkelig godt ud. Det er en nødvendig forudsætning for beslutninger og adfærd, rekruttering og belønning.
Tips til at arbejde sig frem til et værdigrundlag
- Beskriv børnehavens personlighed i dag, som om den var et menneske
- Find ud af hvilke af de eksisterende personlighedstræk I ønsker at beholde, og hvilke som må ændres for at give ændringer i rigtig retning
- Bestem de nye værdibegreber, først gennem en liste over begreber, som mange har foreslået, og så gennem at vælge fra, sådan at kun de helt vitale bliver tilbage.
- Sørg for at det endelige værdigrundlag ikke ender op i tre eller fire ord, som siger det samme - Modig, Dristig, Offensiv, Eventyrlysten - men i begreber, som tilsammen skaber en hel person. 1+1+1+1 skal blive 4, ikke 1.
- Lav syretesten: Tjek at værdibegreberne vil få tydelige, praktiske konsekvenser
- Tag konsekvenserne!