Dette er nok den metode, som er mest benyttet i børnehaven, men den er ikke enkel i brug. Løbende protokol er ikke egnet til at samle information om mere end et område eller et barn ad gangen.

Indledning

Metoden er for eksempel uegnet til at kortlægge et barn, uden at du afgrænser fokus til en eller i hvert fald få sider af barnet.
Hvis du er blevet bedt om at skrive alt det ned, som du registrerer, barnet gør i løbet af tre minutter, hvad er det så egentlig, der forlanges af dig? Betyder det, at du skal skrive alt det ned, som barnet både siger og gør? Skal alle finmotoriske og grovmotoriske bevægelser være beskrevet? Skal alle aktiviteter, barnet deltager i, være med? Hvad med kommunikation og samspil med andre? Hvad med sociale relationer? Hvad med emotionelle udryk og så videre? Så har du nok fået en opgave, som er helt umulig at løse udelukkende ved hjælp af løbende protokol. Måske vil brug af video så være et bedre alternativ? Løbende protokol er heller ikke egnet til at beskrive mere end et eller i hvert fald få børn i samme registrering. Det vil ikke være enkelt at få alt med, der sker, når en gruppe børn samarbejder i en fælles aktivitet.

Løbende protokol kan være en rigtig god metode, hvis den bliver brugt med omtanke. Det vil blandt andet sige, at der skal fremsættes et klart fokus. Måske er fokus at finde ud af mere om, hvordan et barn prøver at få og opretholde kontakt med andre børn? Metoden kan så være egnet til at kortlægge, hvordan for eksempel et to-tre minutters langt møde mellem to børn udvikler sig, med beskrivelser af kropssprog og direkte tale. Læg mærke til brugen af tid her. Jeg vil ikke anbefale, at en løbende protokol tager mere end omkring fem minutter. Det er bedre at tage flere korte sekvenser, hvor du er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, end at følge et barn ”med pennen” over lang tid i tilfælde af, at noget skulle dukke op. En anden vigtig detalje ved løbende protokol er mulighederne for at skrive sidebemærkninger, altså nogle uddybende kommentarer til hændelsesforløbet.

Hent skemaet i toppen af denne side som Word eller PDF

-->