Målet for disse første observationer bliver at skaffe dig et førsteindtryk af børnene som et grundlag for et videre arbejde.

Indledning

I de første dage på jobbet i den nye børnehave vil alt være nyt, både bygninger, personalegruppe og børnene. Du vil nok gerne kende hvert enkelt barns typiske træk og måske have et overblik over større og mindre gruppesammensætninger. Målet for disse første observationer bliver at skaffe dig et førsteindtryk af børnene som et grundlag for et videre arbejde.

En metode til at komme i gang er at bruge de daglige indtryk, du har fået ved at være sammen med børnene i to-tre dage. Metoden består i, at du i første omgang laver nogle overskrifter med almene karaktertræk, som kan passe på børnene. Efter nogle dage sammen med børnene skal du placere børnenes navne (husk dæknavn eller kode) ud fra det lille indtryk, du har fået. Notér gerne stikord til senere brug. Eksempler på overskrifter kan være børn, som ofte søger kontakt med andre, som springer planløst rundt, som følger en voksen eller et andet barn, som er fikseret i en leg, som glider stille og rolig ind i gruppen, som viser ledertendenser og så videre. Du må selv lave dine egne forslag til overskrifter. Ved senere brug kan du lave nye overskrifter, som er tilpasset dit foreløbige kendskab til børnegruppen eller den opgave, du står foran, og så gentage metoden. Et andet eksempel på en tilsvarende første indsamling af information er at tegne et kort over institutionen og placere, hvilke børn som leger med hvad og hvem.

Hensigten med metoden er dobbelt, du lærer hurtigt navne på børnene, og hvem der er hvem, og du tvinger dig selv til at tænke lidt på hvert enkelt barn og det førstehåndsindtryk, det giver. Det er ikke altid, at førstehåndsindtrykket er det, som forbliver dit endelige indtryk, så du kan gentage denne observation på et senere tidspunkt.

Indtryk fra hverdagen:

Dato:..................................................
Observatør:..................................................
Børnehave:..................................................

Fokus: Introduktion i ukendt gruppe og kontrolmetode efter kort tid i arbejdet.
Fremgangsmåde: Tænk nøje på hvert enkelt barn og dit indtryk og placér barnet under (dæk)navn og passende overskrift.

Situationsbeskrivelse:

---------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------

Husk tavshedspligten – brug dæknavn!

Barn som:

---------------------------------------------------------------

Hent skemaet ved at vælge "Gem som Word eller PDF" i toppen

-->