Hvordan forholder voksne og børn sig til hinanden? På hvilken måde er voksne aktive sammen med børn, og hvordan snakker de til børn? I to forskellige børnehaver kan dette være nok så forskelligt.

Indledning

Den bedste måde at finde ud af det på er ved at ved at observere de voksnes adfærd overfor børn i forskellige situationer. Hvordan gør de? Hvad siger de? Optræder de forskelligt i forskellige situationer, for eksempel ved samling og under måltider?

Nedenfor gives et eksempel på et skema, som kan bruges til at kortlægge, hvordan personalet spiller sammen med børnene. Dette skema kan man bruge i fem observationssituationer, hver på fem minutter. For at få et rigtigt billede af, hvordan de voksne forholder sig, må man foretage mindst ti observationer. Disse bør være fordelt over et par uger, for at kunne indfange hverdagsmønstret. I hver fem minutters periode afmærker man den adfærd, som forekommer af dem, som er nævnt i skemaet. Når man har fyldt ti skemaer ud, opsummerer man hver kategori. Derved får man at vide, hvor mange gange, de voksne har rost samarbejdet, leget med børnene, irettesat dem og så videre.
Hvis man ønsker et mere generelt billede af de voksnes måde at få børnene til at samarbejde på, må man gøre tilsvarende observationer ved samling, under måltider og i garderoben. Man kan også udarbejde tilsvarende skemaer for de voksens væremåde, når det gælder andre mål man har sat op for arbejdet med børnene.

Skema for observation af voksnes væremåde under fri leg:

Hent skemaet ved at vælge "Gem som Word eller PDF" i starten af dokumentet.

-->