En ting skal vi gøre os klart! Daginstitutionerne er aldrig blevet oprettet for vores børns skyld!

En ting skal vi gøre os klart! Daginstitutionerne er aldrig blevet oprettet for vores børns skyld! De er oprettet for arbejdsmarkedets skyld! Dette er dog ikke ensbetydende med at børn ikke kan få et godt liv i en daginstitution, børn må bare ikke blive et pasningsproblem!
Hvad er et godt børneliv i en daginstitution hvis man spørger børn selv? Ja det er egentligt meget enkelt, det vigtigste for børn er at skabe VENSKABER, men det er faktisk ikke så enkelt at få venner!
Hvad er det da for nogle sociale begreber der skal til for at danne platform for børns venskaber?

  • Venskaber kræver SELVVÆRD
  • Venskaber kræver SELVTILLID
  • Venskaber kræver SELVSTÆNDIGHED
  • Venskaber kræver evne til at SAMARBEJDE
  • Venskaber kræver evne til at indgå i FÆLLESSKABER

Ingen skal være i tvivl om at den bedste måde for børn at tilegne sige ovenstående sociale begreber er igennem legen. Den antikke græske filosof Platon har sagt, AT EN TIMES LEG KAN FORTÆLLE MERE OM ET BARN, END ET ÅRS SAMTALER KAN.

Legen kan opdeles i tre faser:

VOKSNE IGANGSÆTTER LEGEN
VOKSNE LEGER MED
BØRN LEGER SELV

Når voksne spørger børn om hvorfor de syntes det er så sjovt at lege, syntes mange børn at det er da et mærkeligt spørgsmål at stille, men ofte svarer børn, AT DE IKKE KAN LADE VÆR MED AT LEGE!
Børn har ikke forudsætninger til at overskue hvorfor deres leg og venskaber ikke altid er velfungerende.
Disse forudsætninger bør voksne derimod være i besiddelse af. Hvis man som voksen bl.a. benytter sig af den ANERKENDENDE PÆDAGOGIK  I BØRNEHØJDE er der en chance for at stimulere børns venskaber.
Hvad er det voksne kan observere hvis man bevæger sig ned i børnehøjde?

  • At børn har brug for både inde og uderum hvor de kan skabe rum i rum til deres relationer.
  • At børn har brug for fysiske steder de selv kan forandre inde og ude.
  • At børn har mulighed for at kunne skabe kaos og orden i det samme fysiske rum i deres leg.
  • At børns venskaber ikke forhindres i at udvikle sig på grund af støjforurening.
  • At børn har behov for at træne fin- og grovmotorik.
  • At børn har behov for at erfare ting kropsligt, det ikke intellektuelt er i stand til.
  • At børn har fysiske steder som giver psykisk og fysisk plads til udfoldelse.
  • At børn møder voksne der ikke kun er fysisk tilstede, men også mentalt er tilstede.
  • At børn møder voksne der har tid til hver enkelt barn.
  • At børn møder voksne der har respekt for børns venskaber når børn bliver flyttet til andre institutioner.

HVAD KAN VOKSNE BRUGE OBSERVATIONERNE TIL?

En bevidsthed om at børn og voksne er ligeværdige, og derfor kommer børns liv før økonomiske besparelser ved sammenlægninger af daginstitutioner.

HUSK BØRNS LIV BLIVER IKKE GENUDSENDT!

-->