Skitse over grovmotoriske udviklingstræk 0 – 7 år

0 – 4 måneder

  • Mere stabilt mave- end rygleje
  • Alle led som oftest bøjede: knæ, albuer og hofter
  • Trukket op til siddende: hovedet må støttes
  • I maveleje: sparker spontant med benene, næsten fuld knæstrækning
  • Rygliggende: kroppen følger ikke med, hvis hovedet drejes til siden
  • Kan hvile på albuer i maveleje med strakte hofter – med fingrene bøjet (ulnargreb)
  • Båret på arm: fin hovedbalance
  • Ruller selv fra siden til rygliggende og omvendt
  • En begyndende drejning/rotation i rygsøjlen i rullebevægelsen

4 – 8 måneder

  • Begyndende vægtbæring af kroppen
  • Trukket op til siddende: barnet hjælper selv til
  • Fin hovedbalance – kan dreje hovedet fra side til side i maveleje
  • Maveleje: støtter på strakte arme og strakte hænder
  • Kan støtte sig på albue, mens den anden arm frigøres til greb
  • Griber med fingrene mod helt åben hånd – tværgreb
  • Siddende på bagdel: ryggen er helt rank
  • Holdt lodret: fødderne støtter mod fast underlag (vægtbæring) og/eller ”hop”.
  • Drenge tidligere end piger. Tager imod med spredte, strakte ben og flade fødder.
  • Ruller selv fra mave til ryg. (Rullebevægelsen begynder altid med et hovedløft, ruller derfor fra mave til ryg før det omvendte sker)
  • Kan løfte hovedet, arme og ben samtidig i maveleje (flyvestilling). Isoleret hovedløft (uden skulderløft)
  • Sidder på bagdel uden støtte og med rank ryg
  • Leger med hænder og fødder og får begyndende øje/hånd-, øje/fod- og øje/hånd/fodkoordination
  • Begyndende krybning - maver sig frem
  • Ruller selv fra mave til ryg
  • Strækker armen præcist ud og griber aktivt med hele hånden
  • Næsten fuld vægtbæring af kroppen

8 – 12 måneder

  • Pincetgreb
  • Sidder med rank ryg og uden støtte
  • Kryber på maven – fremad eller tilbage
  • Står med støtte
  • Kan sidde på knæene men ikke stå på alle fire
  • Sidder på knæene og rokker frem og tilbage
  • Skifter fra rygleje via maveleje til siddende stilling
  • Står når hånden holdes
  • Kravler på hænder og fødder
  • Kravler i krydsmønster, dvs. en arm og modsat ben frem samtidig
  • Går få skridt holdt i begge hænder (drenge tidligere end piger)
  • Går sidelæns støttet til f.eks. et møbel
  • Står alene nogle få sekunder

1 – 2-årige

  • Kan stå alene
  • Sætter sig med et ”bump” ned på gulvet fra stående
  • Sidder på en stol eller lignende
  • Sidder på hug
  • Går alene, bredsporet uden rotationer og med let bøjede knæ og hofter, sætter foden fladt i gulvet
  • Går helst, hvis man leger
  • Rejser sig op og går langs stole, borde og lignende
  • Rejser sig fra rygliggende henover liggende på maven, op på alle fire og op til stående
  • Står på knæ uden støtte af hænder
  • Bøjer sig til hugsiddende og op igen uden støtte
  • Går baglæns og sidelæns uden støtte (kort afstand)
  • Går på knæ uden støtte af hænder
  • Kravler på trapper (ca. 15 mdr.)
  • Triller, giver og tager bold
  • Kan skifte mellem hugsiddende og stående stilling ude at miste balancen
  • Går baglæns ned ad trapper
  • Går op ad trapper med dobbelte skridt, holder fast i gelænder (ca. 21. mdr.)
  • Kan forandre retning pludselig
  • Gør de første forsøg på at hoppe
  • Viser begyndende afvikling af foden, det vil sige fra tå til hæl
  • Går ikke bredsporet
  • Sparker til bold
  • Kan sætte sig på stol ved at gå baglæns mod den
  • Hopper på flade fødder uden støtte og slipper gulvet helt
  • Hopper fra trappetrin og lander med fødderne samlet
  • Går op ad trapper med støtte (18 mdr.)
  • Går ned ad trapper med støtte (21 mdr.)
  • Kører på trehjulet cykel
  • Slipper grebet, kaster, leger, bygger klodser

2 – 3-årige

  • Har betydelig sikrere balance
  • Skifter tempo og retning uden at miste balancen
  • Har fri gang, god afvikling af fødderne
  • Runder hjørner uden at stoppe
  • Løber med koordinerede bevægelser med svævefase
  • Vil hellere løbe end gå
  • Tilløb ofte på et ben og lander på begge ben samtidig på flade fødder
  • Går ned ad trapper med dobbeltskridt, holder i gelænderet
  • Kaster med boldt, retningsbestemt men uden styrke og præcision

3 – 4-årige

  • Begyndende rotation i rygsøjlen under gang
  • Tendens til medsving i armene under gang
  • Løber frit med svævefase
  • Hopper sikrere og mere nuanceret
  • Hopper over ”grøft”
  • Hopper små hop fremover og med samlede fødder
  • Kan gå på bred linie (ca. 8 cm)
  • Går på tæerne
  • Går vekselgang op ad trapper
  • Bygger tårn og bro med flere klodser
  • Cykler på trehjulet cykel

4 – 5-årige

  • Kan rotere frit under gang
  • Har bedre fodafvikling
  • Har tydeligt medsving i armene
  • Står på egne ben uden sko og uden støtte
  • Rejser sig hurtigt fra rygliggende stilling
  • Hopper fremad på to ben
  • Hopper på et ben
  • Hopper fra punkt til punkt
  • Hopper af gyngen i en fart
  • Hopper ned af trappe, for eksempel to trin
  • Går på lav bom
  • Går ned ad trappe med en fod på hvert trappetrin uden støtte
  • Løber op af trappe uden støtte
  • Kan gå fra en bevægelsesrytme til en anden, for eksempel fra gang til løb og fra løb til galop
  • Kan kaste med bold og lade kroppens bevægelser gå ind i kastet

5 – 6-årige

  • Mestrer ren diagonalgang med armsving og rotation i rygsøjlen
  • Viser god fodafvikling
  • Løber med stadig mere tydelig svævefase
  • Står på ét ben, højre og venstre uden at vakle
  • Hoppet udvikles og automatiseres
  • Hopper længde med tilløb
  • Mestrer fjedrende knæhop
  • Løber op og ned ad trapper
  • Cykler på tohjulet cykel
  • Har vægtoverføring fra den ene fod til den anden under kast
  • Hinker fremad skiftevis på højre og venstre ben
  • Sjipper og hopper over snor med tilløb

6 – 7-årige

  • Mestrer balance bedre
  • Kaster med styrke og præcision
  • Har overskud til motoriske impulser og er sjældent i ro
  • Bevæger sig mere voldsomt og vildere end før
-->