ERIK SIGSGAARD

Pædagog, seminarielærer, forsker, tidl. politiker, forfatter og foredragsholder

Send en uforpligtende forespørgsel

Vi svarer inden for 24 timer
Foredragsholder Erik Sigsgaard holder efterspurgte foredrag, der tager udgangspunkt i egen forskning, bøger og artikler om opdragelse og skæld ud. Foredragene er tankevækkende og morsomme, og de kan tilpasses den enkelte situation, branche og målgruppe. Et Erik Sigsgaard foredrag trækker typisk fulde huse landet rundt og får altid flotte evalueringer.

Erik Sigsgaard er en af landets mest anerkendte forskere inden for pædagogik og institutionsområdet. Han har stået for omfattende forskning og er desuden forfatter til en lang række artikler og bøger.

Erik Sigsgaards to største forskningsprojekter er Grænser eller ej (1991-98) og Skældud (Sanktionsprojektet 1994-2002). Fra 2009 har han været forsker ved Professionshøjskolen UCC, København. Inden tiden på Lærerhøjskolen var Erik Sigsgaard seminarielærer på Albertslund Børnehaveseminarium, der senere blev lagt sammen med Seminariet på Amager og blev til Højvangseminariet. Oprindelig er han læreruddannet og cand.pæd. Foredragsholder Erik Sigsgaard har endvidere forsket ved DPU.

Et Erik Sigsgaard foredrag kan tage udgangspunkt i de bøger han har skrevet: Om børn og deres virkelighed (1979), Gode venner (1983), Det åbne og det lukkede (1984), Børn og institutioner (2001), Skældud (2002), Skæld mindre ud - bliv bedre til at omgås dine børn på en anerkendende og kærlig måde (2005), Det dobbelte barn om leg og legeteorier (med Hugo Hørlyck Karlsen, 2008) og De Mindste (0-3 årige børn i dagpleje og daginstitution) (med Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund, 2009).

Foredrag

Send forespørgsel

HA' EN GOD DAG SKAT - DIT BARNS HVERDAG I DAGPLEJE, VUGGESTUE OG BØRNEHAVE

Foredraget tager udgangspunkt i Erik Sigsgaard bog af samme navn skrevet i samarbejde med sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen.

Vores børn tilbringer meget tid i dagtilbud, hvad enten det er dagpleje, vuggestue eller børnehave, og institutionen er derfor en meget vigtig del af barnets liv. Det vigtigste valg i barndommen er valget af dagtilbud. I foredraget får du en indsigt i barnets liv i daginstitutionen, sådan som det opleves i børnehøjde. Du får råd til, hvordan du træffer gode valg for dit barn, og som dit barn bliver glad for.

Vi tager afsted med børnene om morgenen og håber, de får en tryg dag med gode oplevelser. Men hvordan ved vi, om de trives i institutionen? Hvad kan forventes af et dagtilbud? Og hvordan skabes bedst sammenhæng mellem barnets to verdener i hhv. institutionen og hjemmet?

Foredraget tager følgende emner op:

  • Sådan vælger du det rigtige dagtilbud.
  • Den første tid.
  • Sådan følger du dit barn i dagtilbud på en god måde.
  • Den gode dag i dagtilbud.
  • Hvordan henter jeg mit barn på en god måde.
  • At komme godt hjem og at være hjemme.
  • Skift - at flytte fra et dagtilbud til et andet og at være på vej i skole.

Foredraget er målrettet forældre, men pædagoger og andre fagfolk kan også få stort udbytte af foredraget.

Send forespørgsel

BØRNS RET TIL LEG

"Børn har ret til leg - det er det, deres liv er til for". Sådan svarede en dreng, da han blev spurgt, hvorfor børn bare leger hele tiden.

Det er gennem legen, børnene opbygger deres verden og deres relationer, fryder sig og fortaber sig. Bliver legen angrebet, er det børns livsmod og læring, der rammes. Og legen rammes hårdt i disse år; gennem "leg-og-læring", gennem stadig flere undervisningstimer og gennem læreplanernes dominans.

Nogen må hjælpe med at redde legen i familierne, institutionerne og skolen. Hvordan gør vi det?

I de sidste 100 år er det blevet forbudt at slå tyende, ægtefælle og - sidst - børn. "Skældud er, når nogen slår børn med deres ord", sagde en pige i Erik Sigsgaards forskningsprojektet Skældud.

Hvor meget skælder de voksne ud i institutionen? Hvilke børn får flest skældud? Hvordan har børnene det med skældud? Hvordan ser de voksne ud, mens de skælder ud? Hvad synes børnene, de voksne skulle gøre i stedet? Hvad er langtidsvirkningerne af skældud? Og hjælper skældud?

I 2002 afsluttedes det første store projekt om skældud. I foredraget fortælles om børnehaven, der civiliserede skældud'en, og om vuggestuen der helt afskaffede skældud. Bogen Skældud blev udgivet i 2002 på Hans Reitzels forlag.

Send forespørgsel

GRÆNSER – HVEM HAR BRUG FOR DEM?

Kvinder sætter grænser, mænd overskrider grænser - og børn søger grænser.

Er det blot 'konventionel hverdagsvisdom', eller er der noget om snakken? Foredraget handler om forskningsprogrammet Grænser eller ej?, som Erik Sigsgaard ledede. Hvordan ser danskerne på børn og opdragelse? Hvem taler om grænser, og hvem begyndte? Hvad betyder grænser? Får 'grænsesøgende børn' det bedre, hvis de behandles med flere grænser? Hvordan tænker og handler voksne, når de ikke tænker i grænser? Hvordan oplever børn, der beskrives som grænsesøgende, sig selv og deres voksne? Hvordan beskriver praktiserende læger 'grænsesøgende børn'?

Send forespørgsel

OPDRAGELSE

"Opdragelse er, når nogen er blevet slået og slår videre på deres børn", siger en 8-årig.

Da børns og voksnes fællesliv med hinanden gik ud, gik opdragelsen ind. Hvilken sandhed er der i den påstand? Hvad er opdragelse? Skal forældrene sørge for velopdragne børn, der er klar til at lære i institution og skole, eller sker opdragelsen, mens de er i institution og skole? Hvad er det at være velopdragen?

Hvad er alternativerne til opdragelse? Hvilke skadevirkninger har opdragelsen? Hvad mener voksne danskere om opdragelsens mål og midler? Foredraget bygger på Erik Sigsgaards bøger Er opdragelse nødvendig (Tiderne Skifter, 1993), Voksnes syn på børn og opdragelse (sammen med Ole Varming, Hans Reitzels forlag, 1996) samt Om børn og deres virkelighed (Hans Reitzels Forlag, 1995), som handler om børns liv fra 1600-tallet til i dag.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev