STIG BROSTRØM
Forsker, forfatter og foredragsholder
STIG BROSTRØM
Forsker, forfatter og foredragsholder
Send en uforpligtende forespørgsel
Stig Brostrøm har enorm bred erfaring indenfor småbørnspædagogikken (0-8 år). Han har selv arbejdet med pædagogik i praksis, har undervist på området og har deltaget i national, nordisk og international småbørnspædagogisk forskning. Stig står desuden bag en lang række bøger og artikler og har gennemført utallige undersøgelser.
Stig Brostrøm er uddannet pædagog, har gennemført den Humanistiske Basisuddannelse fra RUC, blev cand.pæd. i 1982 og ph.d. i 1998 med en afhandling om skolestart i Danmark og USA. I dag er Stig professor m.s.o. og leder af Forskningsenheden Barndom, læring og didaktik (småbørnspædagogik) på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet.
I sin forskning har Stig behandlet en lang række emner, bl.a. vuggestue- og dagplejepædagogik; værdier i dagtilbud; sundhed, mad og måltider i dagtilbud; science (naturvidenskab) i dagtilbud; overgang til skolen, herunder børnehavebørns syn på læring og skole. Stig har derudover været medlem af en del komitéer og råd, bl.a. UNESCOS fagudvalg, Skolestartudvalget og Folkeskolen år 2000. Han har også været engageret i nordisk komitéarebjde, bl.a. i forbindelse med evaluering af norsk førskolelæreruddannelse (NOKUT) og Brennaudvalget om pædagogisk tilbud til alle førskolebørn.
Foredragene er funderet i Stigs bøger og artikler og er blot et udpluk af mulige emner. Det er muligt at kombinere og udforme foredrag, så de retter sig mod professionelle fagpersoner og/eller forældregrupper.
Foredrag
BØRNS LEG OG ÆSTETISKE LÆREPROCESSER
Det er spørgsmål, der skal diskuteres og perspektiveres med udgangspunkt i forskellige legeteorier. Det er muligt, at voksne og børn sammen kan opbygge en fælles legeverden eller rammeleg, der både bidrager til børns almene psykiske udvikling og til børns læring af matematik, skrivning og læsning. På den måde kombineres den frie leg med en legebaseret læreplan.
BØRNS LÆRING OG UDVIKLING
Læringsprocessen skal desuden have et indhold, der opleves som meningsfuldt, og som samtidig overskrider barnets aktuelle indsigt og kundskaber.
DIDAKTIK FOR SKOLEPÆDAGOGER
Skolereformen har i stort omfang inddraget pædagoger i skolen. Pædagoger varetager en vifte af opgaver. Således er pædagogen relations-arbejder, konfliktløser, atmosfærearbejder, dannelsesarbejder, kreativitetsarbejder, legeekspert, inklusionsarbejder og bidrager endelig som brobygger mellem børnehave, SFO og skole. Alle disse funktioner kræver en særlig pædagogisk og didaktisk tilgang, hvorfor der er brug for udvikling af en særlig didaktik for skolepædagoger. Oplægget tager sigte på at udgøre et teoretisk grundlag, der kan fungere som bagtæppe for skolepædagogers pædagogiske praksis samt deres samarbejde med lærerne.
EARLY LITERACY I DAGTILBUD OG INDSKOLINGEN
Stig Brostrøm præsenterer dialogisk læsning - et aktuelt bud på, hvordan pædagoger kan opbygge en alsidig og personligt udviklende literacy-pædagogik.
OVERGANG FRA BØRNEHAVE TIL SFO OG SKOLE SAMT INDSKOLINGSPÆDAGOGIK
Hvilke overgangsaktiviteter er vigtige at udvikle? Hvordan sikrer pædagoger i børnehaven og børnehaveklasseledere sammenhæng i pædagogikken?
Spørgsmålene belyses gennem teoretiske indfaldsvinkler og ikke mindst praktiske projekter, hvor børnenes stemmer også bliver inddraget.
SCIENCE I VUGGESTUE OG BØRNEHAVE
Hvordan konkretiserer og perspektiverer personalet i dagtilbud den teknologiske del af læreplans-temaet Natur og naturfænomener? I stedet for at give færdige svar på børnenes mange spørgsmål, gælder det om at besvare uden af give løsningen og på den måde foranstalte eksperimenter og undersøgelser. Med hvilke metoder kan man støtte børnene i at undre sig, opstille hypoteser, indsamle data og til sidst konkludere? Hvorfor ser regnormen ud, som den gør? Hvad kan flyde på vand? Har græsset den samme farve om natten?
Udover relevant teori om læring og naturvidenskab gives en lang række eksempler fra praksis i vuggestue og børnehave.
SFO OG FRITIDSPÆDAGOGIK
Med udgangspunkt i teori og praksis kan en belysning af disse spørgsmål bidrage til at synliggøre en ny professionsbevidsthed. Det er afgørende for pædagogikken i SFO og fritidshjem og en nødvendig ballast for pædagoger i skolen.
SFO OG FRITIDSPÆDAGOGIK
Hvad kendetegner god fritidspædagogik? Hvori adskiller den sig fra både børnehave- og skolepædagogik og på hvilken måde kan den bidrage til skolens udvikling? En teoretisk og praktisk belysningen af disse spørgsmål kan bidrage til synliggørelse af en ny professionsbevidsthed hvilket både er afgørende for pædagogikken i SFO og fritidshjem men også en nødvendig ballast for pædagoger i skolen.
UDVIKLING AF SKOLEN I SKOLEREFORMENS ÅRTI
VUGGESTUENS OG/ELLER BØRNEHAVENS PÆDAGOGIK
Derudover kommer Stig Brostrøm ind på dokumentation og evaluering, bl.a. narrative metoder (fx lærings- og praksisfortællinger). Kort sagt et udgangspunkt for debat, der forener education og care (edu-care).